kan

kubotashigeo

Peter Dellert    ピーター・デラート


出展
2018.5/15 ~ 5/27 "Three Truths" 三つの真実
 


米国コネティカット州生まれ、メイン州育ち。クラーク大学卒。
1983年より家具職人、彫刻家、コラージュアーティストとして精力的に活動している。
米国マサチューセッツ州ホルヨーク市在住。

Born in Connecticut, raised in Maine. Graduated from Clark University. Peter Dellert has been working vigorously as a furniture maker, sculptor and collage artist since 1983. He lives in Holyoke, Massachusetts, USA. This is his first exhibition in Japan.


   

彫刻家ピーター・デラートは、自然界や有機的形態に着想を得て彫刻を制作しています。
素材は多岐にわたり、ブリキ缶、樹木の枝、鉄筋、ステンレススチール、削り出されたスペイン杉、コンクリートや拾った自動車部品などを使用しています。

先進工業国でうち捨てられたものを集めてきては、環境を意識させるようなユニークな方法で、作品の中で再提示することを心がけています。風化して色褪せた人工物は、無常の世界で永続性を目指す人類の願望を象徴しています。そのイメージの上に作品を構築することによって「無限」と「有限」についての所信を表現しようとしています。

コラージュ作品には、木の葉、樹皮、花びら、玉ねぎとニンニクの皮、スズメバチの巣、古地図からとったテキストや図表、古楽譜、和紙、その他の紙、拾った素材などを使います。基材には拾った古材、錆びた金属板、ペンキの塗られたベニヤ板、最近では日本で撮影した画像を和紙の上にレーザープリントしたものなどを使用しています。

人工の世界からとった素材(多くは朽ち果てつつあるもの)と自然界からとった素材を並置しています。人工の環境も自然界も等しく崩壊していくものであるということ、しかしながらその崩壊には鑑賞すべき美と学ぶべき教訓が内在していることを表そうとしています。



Inspired by nature and biomorphic forms, my sculptures are made from such diverse materials as tin cans, tree branches, steel re-bar, stainless steel, concrete, and found recycled automotive parts.

I have made it a point to collect and save things cast off by the first world industrialized society and present them in unique ways that evoke environmental awareness. A faded and weathered manmade artifact represents mankind’s aspiration to introduce permanence where none exists. By adding my artwork atop such an image, I am trying to share my belief in both the infinite and the finite.

My collages make use of many natural materials such as leaves, tree bark, flower petals, onion and garlic skin, wasp nests as well as text and maps from vintage atlases, vintage sheet music combined with Japanese and other papers, and found materials. Substrates vary from found painted wood, rusted metal sheets, or painted plywood, and most recently images I have taken in Japan and laser printed on washi.

With these collages I juxtapose manmade materials and objects, often in a decaying state, with materials from Nature. It is an attempt to show us how the built environment decays, much as Nature decays, but that there is both a beauty and a lesson in observing this process.



主な受賞歴

2018 助成賞 Entropic 6人展(キュレーター)
   (Easthampton LCC/ MAP Space Gallery/ マサチューセッツ州イーストハンプトン)
2014 Rosen賞 Inheritance 
   (Mohawk Hudson Regional/ ニューヨーク州アルバニー)
2011 最優秀賞 Wind in the Trees 彫刻展 
   (Jenkins Arboretum/ ペンシルバニア州デヴォン) 2009 助成賞入選 New Collage Work 
   (Northampton Arts Council/ マサチューセッツ州ノーサンプトン)
2006 優秀賞 家具作品 2006 Craft Boston 
   (The Society of Arts and Crafts/ マサチューセッツ州ボストン)
2004 VSC助成賞入選 彫刻レジデント 
   (Vermont Studio Center/ バーモント州ジョンソン)
   Niche賞 ミックスメディア部門最終選考 Thread Spool Cabinet 
   (Niche MagazineVermont )